דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוג קליני - לדעת להתמודד עם הקשיים 

מאת    [ 28/04/2011 ]

מילים במאמר: 490   [ נצפה 2836 פעמים ]

בתוך המרדף הבלתי פוסק שלך אחר ההצלחות, ההישגים, הסידורים והחיים היום יומיים, לעיתים אתה נוטה להזניח את הדברים הכי חשובים: הבריאות הפיזית מצד אחד, ובריאות הרוח, הנפש שלך, מצד שני. פסיכולוג קליני הוא בעל המקצוע אשר ביכולתו לסייע לך להוריד הילוך בחיי היום יום ולעזור לך להבין ולהתמודד עם הבעיות שרק אתה מכיר, בעיות החבויות בעמקי נשמתך.

פסיכולוג קליני או פסיכיאטר?

רבים טועים באבחנתם וטוענים כי פסיכולוג קליני ופסיכיאטר הם מקצועות זהים. אך הדבר לא נכון. בזמן שפסיכיאטר מטפל במישור הטיפולי הטכני ואולי אף הכימי, באמצעות כדורים ותרופות אחרות, הפסיכולוג הקליני מטפל בכוח הדיבור והשמיעה, ללא התערבות תרופתית מסוג כזה או אחר.

אדם אשר זקוק לטיפול פסיכיאטר סובל בדרך כלל ממחלה נפשית אשר יש לה אבחון ושם. לעומת זאת, אדם אשר מטופל אצל פסיכולוג אינו דווקא חולה במחלה נפשית מסוימת, הוא יכול להיות פשוט אדם אשר זקוק לעזרה מקצועית כדי להתמודד עם חוויות ומשברים.

חשוב להבין את ההבדל המהותי בין שני המושגים, בעיקר כדי להילחם בסטיגמה הטוענת שמי שמטופל אצל פסיכולוג קליני הוא חולה נפש. תפיסה מוטעית זו עלולה להרתיע, במקום לעודד אותך להיות מודע לחייך, מודע לעצמך ולבעיותיך ומעוניין בסיוע מקצועי לגיטימי לחלוטין כדי להתמודד עם החיים.

פסיכולוג ילדים: פסיכולוג קליני מסוג אחר

אם אדם מבוגר יכול לפנות מרצונו אל פסיכולוג קליני, הרי שאצל ילדים הנושא מורכב בהרבה. קשה מאוד לזהות מתי ילד זקוק להתערבות מקצועית של פסיכולוג ילדים. אצל ילדים, שמודעותם, גופם ואופיים מתעצבים מדי יום ומשתנים ללא הרף, קשה מאוד להבחין מתי הם משדרים מצוקה של ממש ומתי הם עוברים תהליך התבגרות טבעי.

האבחנה הקשה הזו היא בדיוק תחום התמחותו של הפסיכולוג הקליני. פסיכולוג ילדים מחזיק בכלים אשר יאפשר לו לזהות את הצורך של הילד בטיפול מקצועי. בהתאם לכך, שיטות הטיפול הן כמובן שונות לגמרי מאשר טיפול באדם מבוגר.

הטיפול באדם מבוגר כולל אינטראקציה ערה ושוטפת בינו ובין המטפל: שיחות רבות, ניתוחים של חוויות העבר, שאלות מהותיות מצידו של המטפל. אצל ילדים זה לא עובד כך. הדרך לפיצוח בעיותיו של הילד עוברת לרוב בהרבה דרכים עקיפות: באמצעות משחקים, חידונים, ציורים - כל דבר שלא יגרום לילד להרגיש תחת בדיקה.

טיפול בדיכאון ובחרדה

אחת הסיבות העיקריות שמביאות אדם לפנות לעזרתו של פסיכולוג קליני היא הימצאות במצב של דיכאון או חרדה. מטפלים רבים מכנים את הדיכאון כמחלה של המאה, ולא בכדי. בני אדם נמצאים תחת חשש ופחד תמידי, שמקורו בסופו של דבר הוא בעיקר בפחד מפני המוות או מפני איבוד יקיריהם.

סיבה נוספות לדיכאון היא המחשבה שאתה לא אהוב מספיק, לא מוערך על ידי הסביבה, המשפחה או הבוס בעבודה. המצב נעשה מורכב יותר כאשר לתמונה מתווספים מצבים של ילדות קשה, או חוויות מוקדמות שהשאירו את חותמם בצורה שלילית.

טיפול בדיכאון או טיפול בחרדה יעניקו למטופל כלים שיעזרו לו בעיקר להשלים עם מצבים שהוא לא יכול לשנותם, כמו המוות למשל, או הדרך שבה החברה פועלת. אדם שנמצא בדיכאון נמצא במצב זה רק כי הוא, והוא בלבד, מאמין בכך. פסיכולוג קליני יסייע לאדם זה לשנות את דרך החשיבה הפנימית ולהתגבר על הקשיים עימם הוא מתמודד מדי יום.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב